معرفی کامل شغل دریانوردی | کشتی رانان چه می کنند؟

معرفی کامل شغل دریانوردی | کشتی رانان چه می کنند؟

معرفی کامل شغل دریانوردی | ملوانان چه می کنند؟

ببینید، ویدئوی نگاهی به مشاغل دریایی؛

ویدئوی نگاهی به مشاغل دریایی

یک دریانورد چه می کند؟

دریابید که یک دریانورد چه کار می کند، چگونه می توان این شغل را به دست آورد و برای موفقیت به عنوان یک دریانورد چه چیزی لازم است.
دریانوردان مسئول عملیات ایمن کشتی های تجاری هستند. آنها از نزدیک با سایر اعضای خدمه کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه محموله ها به درستی بارگیری و تخلیه می شوند، و همچنین ممکن است کارکرد جرثقیل ها یا سایر تجهیزات تخصصی مورد استفاده برای این وظایف را بر عهده بگیرند.
دریانوردان باید درک کاملی از تمام جنبه های عملیات کشتی، از جمله ناوبری، رویه های ایمنی، سیستم های ارتباطی و غیره داشته باشند. آنها همچنین باید بتوانند تحت فشار عملکرد خوبی داشته باشند تصادفات در دریا می توانند به سرعت و بدون هشدار اتفاق بیفتند. بنابراین دریانوردان باید آماده باشند تا در یک لحظه به طور موثر پاسخ دهند.


وظایف شغلی دریانوردی؛

توضیح کامل شغل دریانوردی

دریانوردان دارای طیف گسترده ای از مسئولیت ها هستند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

* تهیه غذا، نظافت ظروف و شستن قابلمه و تابه
*انجام تعمیرات اساسی در ماشین آلات و تجهیزات، مانند تجهیزات روانکاری یا بررسی سطح سیال
*بازرسی انبارهای محموله از نظر علائم آسیب به کانتینرها یا محموله
*گزارش هرگونه مشکل در تجهیزات یا لوازم به سرپرستان
*نگهداری از گزارش کشتی، از جمله جزئیات در مورد مکان کشتی، مسیر، سرعت، و اعضای خدمه‌ی در حال انجام وظیفه
* بهره برداری از جرثقیل ها، لیفتراک ها و سایر تجهیزات سنگین برای جابجایی محموله در کشتی
*تمیز کردن فضای داخلی و خارجی کشتی، از جمله شستشوی کف عرشه، صیقل دادن نرده ها و صاف کردن سطوح فلزی
* انبار کردن محموله در محل نگهداری طبق دستورالعمل ناظران
*حمل و نقل غذا، تجهیزات، آذوقه و پرسنل بین کشتی ها، اسکله ها و سایر نقاط تحویل یا پیکاپ


حقوق و چشم انداز درآمد کشتی رانی

حقوق دریانوردان بسته به سطح تجربه، اندازه شرکت و موقعیت جغرافیایی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. اما آنها ممکن است به غیر از حقوق غرامت اضافی را در قالب اضافه کاری دریافت کنند.
به طور کل انتظار می‌رود اشتغال دریانوردان در دهه آینده کندتر از میانگین رشد کند و این هم عدمتا به گران شدن سوخت کشتی ها در آینده برمی گردد.
اما باز ممکن است در صورت حل مسائلی چون سوخت کشتی ها، و رشد نیاز به حمل و نقل کالا از طریق دریا، باعث افزایش تقاضا برای جذب دریانوردان شود. با این حال، اتوماسیون و پیشرفت های تکنولوژیکی و رباتیک در کشتی ها ممکن است روند جذب کارگران غیرمتخصص را کاهش دهد.

علاوه بر این، استفاده روزافزون از کشتی‌های بزرگ‌تر که می‌توانند محموله‌های بیشتری را حمل کنند، به این معنی است که دریانوردان کمتری برای کار هر کشتی مورد نیاز خواهند بود.


الزامات شغل ملوانی

الزامات شغل کشتی رانی

برای دریانورد شدن الزامات و شرایط لازم وجود دارد. آنها عبارتند از:

*تحصیلات: معمولا دیپلم دبیرستان یا داشتن گواهی معتبر شغلی معمولا حداقل شرط لازم برای دریانورد شدن است. با این حال، بسیاری از شرکت ها مدرک دانشگاهی را ترجیح می دهند.

برخی از رایج ترین رشته ها برای دریانوردان مشتاق عبارتند از: زیست شناسی دریایی، فناوری دریایی، زیست شناسی، شیمی، علوم محیطی و اقیانوس شناسی.

*آموزش و تجربه: دریانوردان بیشتر آموزش های خود را از طریق تکمیل برنامه آموزشی دریایی خود دریافت می کنند. آنها همچنین ممکن است آموزش های حین کار را از یک دریانورد ارشد یا خدمه با تجربه دریافت کنند.

*گواهینامه ها و مجوزها: ملوانان ملزم به گذراندن آزمون گواهینامه های اولیه قبل از اجازه کار در کشتی هستند. پس از تکمیل آموزش، دریانورد باید یک سری آزمون را در طول حرفه خود پشت سر بگذارد. این آزمون ها دانش ملوان از سیستم‌های کشتی و نحوه کار آنها با یکدیگر را اندازه‌گیری می‌کند.

مهارت های لازمه

مهارت های شغل دریانوردی

دریانوردان برای موفقیت به مهارت های زیر نیاز دارند:

* ناوبری: دریانوردان از مهارت های ناوبری برای کار و نگهداری تجهیزات ناوبری در کشتی استفاده می کنند. آن‌ها از این تجهیزات برای ردیابی موقعیت کشتی و اطمینان از ادامه مسیر آن استفاده می‌کنند. مهارت های ناوبری همچنین شامل توانایی خواندن و تفسیر نقشه ها و نمودارها است.

*ارتباطات: ارتباط توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به شیوه ای واضح و قابل فهم است. به عنوان یک دریانورد، ممکن است از شما خواسته شود که با سایر خدمه، مسافران و سایر کشتی ها ارتباط برقرار کنید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که از طریق رادیو یا تلفن با کسانی که در زمین هستند ارتباط برقرار کنید.

* آمادگی جسمانی: تناسب اندام می تواند به دریانوردان کمک کند وظایف خود را تکمیل کنند و در حین کار روی کشتی ایمن بمانند. آمادگی جسمانی می تواند شامل فعالیت هایی مانند دویدن، بلند کردن و کوهنوردی باشد. برای دریانوردان مهم است که سطح تناسب اندام خود را پیگیری کنند و اهدافی را برای بهبود سلامت کلی خود تعیین کنند.

* استعداد مکانیکی: دریانوردان با ماشین آلات مختلفی از جمله موتور، پمپ و سایر وسایل مکانیکی کار می کنند. داشتن درک اولیه از نحوه کار این ماشین ها می تواند به شما کمک کند وظایف خود را ایمن و کارآمد انجام دهید. استعداد مکانیکی همچنین می تواند به شما در رفع مشکلات در کشتی کمک کند.

*توجه به جزئیات: هنگام کار روی کشتی، دریانوردان باید به جزئیات توجه زیادی داشته باشند تا مطمئن شوند که وظایف خود را به درستی انجام می دهند. آنها از توجه خود به جزئیات استفاده می کنند تا دستورالعمل ها را بخوانند و دنبال کنند، کار خود را بررسی کنند و مطمئن شوند که هیچ مرحله ای را از دست نمی دهند. توجه به جزئیات نیز هنگام کار با ماشین آلات و تجهیزات مهم است. این تضمین می کند که آنها تجهیزات را به طور ایمن و صحیح کار می کنند.


محیط کار 

دریانوردان روی کشتی ها کار می کنند و مسئول ناوبری، محموله و نگهداری کشتی هستند. آنها معمولاً ساعات طولانی کار می کنند، اغلب بیش از 12 ساعت در روز، و ممکن است مجبور شوند در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات کار کنند.

دریانوردان ممکن است برای مدت طولانی و گاهی ماه ها در یک زمان از خانه دور باشند. کار می تواند از نظر فیزیکی سخت باشد و دریانوردان باید بتوانند اجسام سنگین را بلند کنند و در شرایط تنگ، کثیف و خطرناک کار کنند. دریانوردان همچنین باید بتوانند دستورات را دنبال کنند و به عنوان بخشی از یک تیم به خوبی کار کنند.

روند کار

توضیحات کامل شغل دریانوردی و ملوانی

در اینجا سه روند موثر بر نحوه کار دریانوردان آورده شده است. دریانوردان باید در مورد این پیشرفت ها به روز بمانند تا مهارت های خود را مرتبط نگه دارند و مزیت رقابتی را در محل کار حفظ کنند.

رشد صنعت دریایی؛ صنعت دریانوردی به سرعت در حال رشد است، زیرا افراد بیشتری در کشتی ها مشغول به کار می شوند. این به دلیل این واقعیت است که این صنعت مزایای زیادی مانند دستمزد خوب، شرایط کاری عالی و حس ماجراجویی را ارائه می دهد.
دریانوردان می توانند با دریافت گواهینامه در زمینه های مختلف تخصصی از این روند استفاده کنند. این امر آنها را برای شرکت های حمل و نقل ارزشمندتر می کند و به آنها امکان می دهد در زمینه های خاص تخصص داشته باشند.

علاوه بر این، دریانوردان همچنین می توانند به فرصت های دیگر در صنعت دریایی، مانند کشتی سازی یا مدیریت بندر، نگاه کنند.

تمرکز بیشتر روی پایداری؛ همانطور که جهان به طور فزاینده ای از نیاز به پایداری آگاه می شود، صنعت کشتیرانی شروع به تمرکز بر روی توسعه روش های سازگار با محیط زیست می کند.
این تغییر تأثیر عمده‌ای بر نحوه کار دریانوردان دارد، زیرا اکنون از آنها خواسته می‌شود در مورد چگونگی تأثیر اعمالشان بر محیط‌زیست فکر کنند. در نتیجه، دریانوردان باید یاد بگیرند که چگونه کشتی ها را به شیوه ای پایدارتر اداره کنند.

تقاضای بیشتر برای مهارت های تخصصی؛ صنعت حمل و نقل دائما در حال تحول است، به این معنی که همیشه تقاضا برای مهارت های تخصصی وجود دارد.
دریانوردانی که قادر به ارائه این مهارت ها هستند، تقاضای زیادی خواهند داشت، زیرا آنها می توانند چیزی را به شرکت ها ارائه دهند که هیچ کس دیگری نمی تواند. به منظور رقابتی ماندن، دریانوردان باید مراقب آخرین روندها در صنعت کشتیرانی باشند و مهارت های لازم برای موفقیت را توسعه دهند.


چگونه دریانورد شویم

شغل دریانوردی می تواند راهی عالی برای شروع حرفه دریایی شما باشد. این یک راه خوب برای یادگیری در مورد انواع مختلف کشتی ها و نحوه کار آنها و همچنین صنعت حمل و نقل به طور کلی است. همچنین تجربه کار با سایر اعضای خدمه و یادگیری نحوه مدیریت شرایط دشوار در دریا را خواهید داشت.
اگر می خواهید دریانورد شوید، اولین قدم دریافت گواهینامه STCW است. این مخفف استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی است و تضمین می کند که شما مهارت ها و دانش لازم را برای کار ایمن روی کشتی دارید. پس از دریافت این گواهی، می توانید به دنبال شغل در کشتی های سراسر جهان بگردید.

چشم انداز پیشرفت

درآمد و پیشرفت در دریانوردی

دریانوردان با قبول مسئولیت بیشتر و اثبات توانایی های خود قادر به پیشرفت شغلی خود هستند. با پیشروی، ممکن است به سمت هایی مانند سرملوان و ... ارتقا پیدا کنند. با تجربه ترین و تواناترین دریانوردان در نهایت ممکن است کاپیتان یا ناخدای کشتی شوند.
به منظور پیشرفت شغلی، دریانوردان باید مایل باشند که تلاش بیشتری برای یادگیری مهارت های جدید و مسئولیت بیشتر انجام دهند. آنها همچنین باید بتوانند به خوبی با دیگران کار کنند و توانایی های رهبری خود را نشان دهند.


شرح شغل

بررسی کامل شغل دریانوردی و ملوانی

وظایف و مسئولیت ها؛

*نظافت کشتی را حفظ کنید، از جمله، اما نه محدود به شستن عرشه، تمیز کردن، جارو کردن، و خارج کردن زباله
*در صورت نیاز به کارهای تعمیر و نگهداری مانند رنگ آمیزی، درزبندی و گریس کاری کمک کنید
*کمک به بارگیری و تخلیه محموله از کشتی، از جمله بلند کردن سنگین و استفاده از ماشین آلات
* وظیفه نگهبانی طبق تعیین شده، مواظب سایر شناورها، موانع و آب و هوای نامساعد
*بررسی های ایمنی و تمرینات را در صورت نیاز انجام دهید
* منابع را در داخل هواپیما پیگیری کنید و در صورت نیاز، تدارکات جدید را درخواست کنید
*در صورت نیاز یا دستور غذا برای خدمه غذا بپزید
* هنگام پهلوگیری و باز کردن کشتی از خطوط و طناب ها استفاده کنید
*به هدایت کشتی طبق دستور کمک کنید
* ابزارهای کشتی را زیر نظر بگیرید و هرگونه قرائت غیرعادی را به کاپیتان گزارش دهید
* گزارشی از حرکات کشتی را حفظ کنید
* وظایف نظافت عمومی را در صورت نیاز انجام دهید، مانند شستشوی توالت و پولیش برنج


مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز؛

*دیپلم دبیرستان یا معادل آن
*قبولی در بررسی سوابق و آزمایش مواد مخدر
*امکان دریافت کارت TWIC
* توانایی فیزیکی برای بلند کردن بیش از ۲۲ کیلوگرم بار، بالا رفتن از نردبان و کار در فضاهای محدود
*ساعت های طولانی کار، از جمله شب ها و آخر هفته ها
*تمایل به کار در هر شرایط آب و هوایی


مهارت ها و صلاحیت های ترجیحی؛
*لیسانس دریانوردی یا رشته های مرتبط
* 2 سال سابقه کار بر روی کشتی
*گواهینامه STCW95
*تسلط به گره ها، خطوط و ریگ
*گواهی کمک های اولیه/CPR

ببینید، ویدئوی مستند شغل کشتی رانی(مستند پورت 10)

ویدئوی مستند شغل کشتی رانی(مستند پورت10)

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد